Hotel powinien być miejscem, w którym przede wszystkim można komfortowo odpocząć po podróży, intensywnym zwiedzaniu czy spotkaniu biznesowym. Trudno zrelaksować się w hałasie, w związku z czym w obiektach hotelarskich – tak jak w pozostałych budynkach mieszkalnych – obowiązuje cisza nocna. Również w hotelu warto zadbać o dobre relacje z sąsiadami i postarać się im nie przeszkadzać, jednocześnie oczekując takiej samej postawy od innych.
W jakich godzinach goście hotelowi powinni przestrzegać ciszy nocnej?
Godziny ciszy nocnej każdy hotel ustala samodzielnie, dlatego tak ważne jest, by podczas check-in upewnić się, jakich zasad trzeba przestrzegać w danym obiekcie. Standardowo cisza nocna obowiązuje od 22:00 do 6:00, lecz często można spotkać się z informacją, że hałasować nie wolno np. do 7:00. W tym czasie zabronione jest głośne zachowywanie się, w tym zwłaszcza rozmawianie podniesionym głosem czy słuchanie muzyki w sposób uniemożliwiający sąsiadom spokojny sen. Gościom mogą także przeszkadzać odgłosy tańczenia i pakowania walizek (jeśli ciężka walizka upadnie na podłogę, może obudzić osoby śpiące w pokoju znajdującym się na niższym piętrze).
Pracownik Amber Hotelu z Gdańska wyjaśnia: Generalnie zasady związane z ciszą nocną w hotelach są podobne do tych obowiązujących w blokach, akademikach, domach wielorodzinnych itp. Co ważne, personel musi dostosować się do takich samych reguł jak goście. Niedopuszczalne jest więc odkurzanie pokoju nad ranem czy wykonywanie remontów i napraw późnym wieczorem. Prace te muszą być przeprowadzone w ciągu dnia.
Co grozi za nieprzestrzeganie ciszy nocnej w hotelu?
Osoby naruszające ciszę nocną powinny liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Obowiązkiem pracowników hotelu jest dbanie o komfort wszystkich gości, w związku z czym przeszkadzanie sąsiadom to zachowanie, którego personel stanowczo nie będzie akceptować. Należy również pamiętać, że brak możliwości wypoczęcia w nocy może spowodować, że klienci wymeldują się, co dla hotelu oznacza nie tylko stratę finansową, ale też poważną rysę na wizerunku. Obiekty hotelarskie budują swoją renomę w oparciu o pozytywne opinie, dlatego wszelkie sytuacje konfliktowe są rozwiązywane na bieżąco, by każdy klient mógł maksymalnie cieszyć się pobytem.
Największy problem z zachowaniem ciszy nocnej jest w hotelach ze SPA i strefami relaksu, a także z klubami muzycznymi, siłowniami czy restauracjami organizującymi imprezy okolicznościowe. W takich obiektach goście spędzają dużo czasu poza pokojami – późno wracają z zabiegów, bawią się do rana w klubach, po zamknięciu restauracji przenoszą spotkania ze znajomymi i rodziną do pokoju. Jeśli goście poskarżą się na hałas, personel będzie musiał zareagować zgodnie z zasadami obowiązującymi w danym hotelu, a wyszczególnionymi w regulaminie obiektu. Zazwyczaj w związku z niedostosowaniem się do wymogów dotyczących ciszy nocnej hotel może wymeldować gościa w trybie natychmiastowym. Niektóre hotele dopuszczają też możliwość nałożenia kary finansowej na gości, przez których głośne zachowanie inni klienci skrócili swój pobyt.
Wyjazd do hotelu to dla wielu osób wyczekiwana przerwa od codziennych obowiązków i zmartwień, warto więc wykorzystać ten czas na odpoczynek i zgromadzenie energii na nowe wyzwania. Nie można jednak traktować wizyty w hotelu jako wakacji od dbania o pozytywne relacje międzyludzkie – podczas urlopu trzeba pamiętać o sąsiadach zza ściany, którzy mają takie samo prawo do wygodnego pobytu.